«Альфа Зеро» – ідол комп’ютерних шахів
- Олімпійська Арена №2-2019
- Шахи
Чим відрізняється «Альфа Зеро» від своїх попередників? Програму створено в корпорації Google на основі нейронних мереж. По суті, це штучний інтелект, що акумулює свій попередній досвід і удосконалює алгоритм прийняття рішень. Повідомлялося, що в програму заклали лише правила гри, після чого вона чотири години розігрувала сама із собою партію за партією і так опанувала шахову майстерність.
Незрозуміло тільки, чому її саморозвиток обмежили лише чотирма годинами? Більше не було потреби, чи вона за цей час досягла максимального рівня самовдосконалення? В усякому разі для перемоги над тодішнім чемпіоном світу він виявився достатнім.
За кілька тижнів до виходу на арену «Альфа Зеро» відбувся чемпіонат світу серед комп’ютерних програм. З-поміж десяти учасників перше місце посів «Стокфіш», який з мінімальною перевагою виграв у фінальному матчі в «Гудіні».
Наприкінці 2017 р. було вирішено провести матч між ним і нікому ще не відомим дебютантом комп’ютерних змагань – «Альфа Зеро». Передбачалося зіграти 100 партій з контролем – 1 хвилина на хід. Результат неабияк вразив фахівців: «Альфа Зеро» здобула 28 перемог, 72 партії завершила внічию і не зазнала жодної поразки. Отже, рахунок 64:36, цілковитий розгром! Примітно, що 25 з 28 перемог здобуто білими. Тобто перевагу білого кольору, яку не завжди підтверджують партії звичайних шахістів, тут продемонстровано дуже переконливо.
Розробники «Стокфіша» поскаржилися на регламент, заявивши, що фіксований контроль на кожен хід не зручний для програми. Якби вона, мовляв, у критичних позиціях мала більше часу на «роздуми», то зіграла б значно краще. Праві вони чи ні? Відповідь дав наступний матч, що відбувся торік.
Цього разу в комп’ютерів було по три години на партію: майже стільки, як у звичайних матчах на першість світу. Було зіграно 1000 поєдинків. Перевага «Альфа Зеро» виявилася дещо скромнішою, однак достатньо переконливою: 155 перемог, 6 поразок і 839 нічиїх.
Як може «Альфа Зеро» вплинути на шахове життя? Йдеться не лише про комп’ютерну сферу, а шахи взагалі, адже всі кваліфіковані гравці користуються під час підготовки до змагань спеціальними програмами. І важливо якомога глибше проникнути в нетрі дебютних позицій, що можуть виникнути в партії. Чи не стане тут найкращим помічником «Альфа Зеро»? Другий номер світового рейтингу Фабіано Каруана вважає, що йому програма суттєво не допоможе. «Я не думаю, що у світовій еліті є шахіст, котрий домінував би завдяки домашній підготовці», - зазначив гросмейстер.
А Сергій Карякін одразу зацікавився новинкою: «Я заплатив би багато, щоб отримати доступ до цієї програми. Даю 100 тисяч доларів сьогодні ж!»
До слова, гросмейстерів здивувала не лише сила гри «Альфа Зеро», а й те, що програма приймає рішення, схожі на людські. Тобто закрито останню невеличку шпаринку, де люди ще могли змагатися з комп’ютером у розумінні позиційних нюансів.
Такий «людський» підхід імпонує екс-чемпіону світу Гаррі Каспарову, котрий прокоментував підсумок матчу: «Не можу не радіти тому, що «Альфа Зеро» грає у відкриті, динамічні шахи. Не тільки тому, що це мій стиль: розвіяно побоювання, що комп’ютерні шахи зведуться до незрозумілого маневрування».
Для прихильників комп’ютерних шахів «Альфа Зеро» став своєрідним кумиром, можна сказати, ідолом, бо його гра сповнена якоїсь незбагненної сили, загадковості. Деякі фрагменти, а то й цілі партії можна назвати шедеврами позиційної або комбінаційної гри.
Ще одна втіха для гросмейстерів – продемонстрована «Альфа Зеро» відносно висока результативність. Вона була вищою, ніж у двох останніх матчах на першість світу за участю Магнуса Карлсена, Карякіна і Каруани. Можна стверджувати: якщо й на такому (найвищому за історію гри) рівні здобуваються неодиничні перемоги, то нічийні тенденції ще не загрожують існуванню традиційних шахів.